Saturday, February 20, 2010

tepung pulut vs tepung beras...


hai rakan-rakan sekalian... hee :)
da lama x bercerita2 nie kan..adess bkn pe malas gler nak menulis nie lg2 cuti sbtu ahad

sebenarnye tibe2 ngah syok2 teringat zaman2 duk umah sewa lu iaitu dikenali sebagai umah sewa damai (USD). camtu ler singkatan yg diberi.. oleh geng2 kami dlu.

dlm byk2 kenangan kat Usd nie, yg nie mmg x ley lupe..
tyme tu bulan puasa.. biasanya kalau de klaz ktowng beli je makanan.
tp bile tyme2 cuti nie kdg2 tue masak la gak..

cte nie antara aku, aini, emy, waniey n emy farhana.
so nak dijadikan cerita, pada tgah ari hari sabtu...

aku n aini nie plan la nak wat buah melaka.. so aku nie xler tau wat pon.. just taw cara buat itupon tgk je mak aku wat dlu2..so mmg gler lupe r step2 nie. kwn aku aini nie la bru je bpe mggu pas balik kg n wat buah melaka kat umah dye.. so dgn keyakinan dan keazaman ktowng nie ktowng tekad nak buat. so aku tnya la kat aini nie, wat kuih nie gune tepung ape.. dia pon konpius gak r mcm aku nie. tp ktowng yg bijak pandai nie x terlintas la nak tepon mak ke tanye sal tepung nie. so antara aku n aini nie, aku sendiri x ingat sape yg bgtau gune tepung beras. x silap aku la, aku sendiri r kot yg cte sal tepung beras nie.. hee :)
n then ktowng trun bwh beli tepung beras dekat kedai runcit depan umah tue.

pastu siap mintak kat owner umah ( owner duk bwh umah ktowng) nak ckit daun pandan. mesti best gler r ktowng nyer buah melaka nie siap color2 ijau .

so tanpa melengah2 kan masa ktowng pon start la wat. aini pon da siap rebus daun pandan n amek air color ijau tu utk menguli tepung. n then emy pon join la skali. aku lak potong2 gula merah tue n da bersedia nak rebus.

masa ngah rebus tue, aku mcm pelik la asal la x timbul2. kalo masak biasanye buah melaka nie timbul. tp yg peliknye keras mcm batu. klo baling ke dinding leh retak asenyer.
tp mmg konpius gler r..

pastu emy farhana n waniey da bersiap2 nak kuar pon ter join ngan ktowng yg heran asal lak kuih nie jd cm nie. mcm2 la teori yg kuar.. api slow la, salah cara uli la, air la..mcm2 teori bernas yg kuar.

so aku pon trus msg angah aku smbil2 aini kol mak dye...
hahah :)


bile masing2 taw je..mmg nak tergelak gler..
tp mmg tension la
upenye salah tepung..
bknnyer tepung beras tp tepung pulut upenye.. adess.. trus ktowng bli tepung pulut.
makcik kedai runcit tu siap gelak jaat g kat ktowng..

akhirnye dgn menukar tepung tersebut menjadila jgk buah melaka yg diidamkan nie..

hee.. cmtu le cter sal tepung nie.. len kali sape2 nak wat2 kuih nie hati2 la memilih tepung.
x twu n tak pasti seelok2nya bertanya la kepada org yg lebih tahu..
hah kan senang..:)







5 comments:

JMR said...

heheh..leh plak tertkr pilih tepung..seb baik bukan dpn mak mentua..heheh

gooseberries said...

tue r pasal..wat malu jek :D

sнaк said...

Lorh. Penah jadi kes mcm itu ker ? Tak tau pulak.

Time tu ada sekali Kak Aini tapaukan utk I ckit bwk balik umah, semua puji sedap. Hehe :D

Rindu ohh !

Johari sulaiman said...

rindu nak makan kuih tue..

mka said...

kuih yg paling digemari hi