Thursday, May 13, 2010

cara memastikan wajah anda bersih dan ceria =)

salam n hai all.

Entry hari ini, gooseberries nak kongsi sedikit tips rahsia wajah dan hati yang cantik. hurmm cam ne tu kan?
Rahsia-rahsia ini, gooseberry dapat dr email from my friend fatiha.

Sekiranya anda mahukan wajah anda selalu segar, berseri-seri dan cantik, 

  1. cucilah minimum 5 kali sehari dengan air wudhu. 
  2. biarkan menitis dan jangan keringkan. (biar air tersebut kering sendiri)
  3. n then ambil sejadah, solat, berzikir dan berdoa.
  4. untuk menghilangkan strees, perbanyakkan solat. ( solat juga adalah salah satu cara untuk bersenam, kerana semasa solat kita telah mengerakkan seluruh tubuh. Dengan cara-cara ini secara tidak langsung akan mendekatkan diri kita dengan Allah swt.)
  5. untuk pelembab agar awet muda, gunakan lah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. (Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah
    sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku,maka perindah pula akhlakku). (HR Ahmad).- Doa melihat cermin.)
  6. untuk mempunyai bibir yang cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah swt, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takabur.
  7. bukan wajah sahaja perlu dijaga tetapi tubuh juga. Jika mahukan tubuh langsing, perlulah diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika mampu, bolehlah berpuasa mengikut cara Nabi Daud AS as selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.
so macam mana okey tak?? apa tunggu lagi? marilah kita bersama2 mengamalkannya. bukan hanya untuk di dunia malah di akhirat juga. =)









16 comments:

A D I A said...

wah good info :) berkaitan no. 5 tu, kita dah buat tag tu :)

gooseberries said...

Adia:
hehe.. gud2. meh kita senyum sama2 =)

sasha* said...

tak pyh beli pencuci muka mahal2 dh kan :)

gooseberries said...

sasha:
tau xpe..segala2 nye da ada. =))

enyheartsdiamond said...

alhamdulillah :)

Mario said...

InsyaAllah akan cuba mengamalkannya...hehe thanks tuk n3 yg best ni...

Azrai Ahmad Zamri said...

salam ziarah..
nice tips..inilah hikmah anjuran agama kan..kecantikan dalaman itu hakiki, memancar ke luaran..InsyaAlah =)

gooseberries said...

eny:
alhamdulillah, semoga kita sama2 mangamalkannya. =)

mario:
tq, amalkan la selalu =)

azrai:
wsalam, tq. insyallah if selalu amalkannya =)

Rashid said...

satu perkongsian yang baik utk direnungi..

suka pada bibir yang cantik ..

gooseberries said...

rashid:
yup amat2 baik dan selalu lah mengamalkanya

mahira oya said...

very good info..tq..

Anne Boleyn said...

Thanx for sharing..hana siap bookmark lagi tau. maklumlah diri ni pelupa huhu... thanx again :)

gooseberries said...

mahira:
sama2 =))

hana:
sama2.. hee siap bookmark lagi. gud2 just sharing pe yg kita tahu, =))

YucIkA said...

nice info...suke2...

gooseberries said...

yucika:
sama2 =))

Yuni Aisyah said...

Lakukan dgn niat kerana ALLAH dan tangungjawab sebagai muslim..=)